Thursday 21 November 2013

10 Articles on ONE of the Entrepreneur Profiles (Francais)

1. OTAI BURGER

Otai Burger atau Burger Antarabangsa Malaysia (MIB) adalah gerai makanan segera (fast food) burger terkenal di Malaysia. Otai yang bermaksud "Organisasi Tempat mengambil ilmu". Ia dimiliki oleh MIB Trading Sdn Bhd dimana ibu pejabat utama adalah di Batu Caves, Selangor. Francais Otai burger adalah salah satu syarikat PKS (Perusahaan Kecil Sederhana). Jadi, Sasaran Otai burger meluaskan empayarnya adalah rakyat malaysia dan mungkin suatu hari nanti di persada dunia yang mampu menyaingi kedai makanan segera seperti Mc Donald.

Pengasas Otai Burger, Suhaimi Abas berkata,projek ini perlu kerana projek-projek ini memberi tumpuan kepada membangunkan kaedah baru kepada strategi pemasaran dan promosi. Konsep utama pemasaran internet adalah untuk menjual produk dan perkhidmatan dalam talian menggunakan laman sesawang. Kaedah pengiklanan, membolehkan syarikat yang berurusan melalui pemasaran online dengan mempromosikan produk baru di laman sesawang.

Otai Burger adalah syarikat Francais terkemuka dan mendapat carta nombor 1 di Malaysia untuk beberapa tahun yang lalu tetapi syarikat ini  telah menghadapi masalah disebabkan wujudnya syarikat lain yang menjalankan perniagaan burger dan perlu berdaya saing terutama sekali syarikat dari luar Negara seperti Mc Donald, Burger King dan lain-lain.

Biodata Pengasas Otai Burger

Pengasas Francais Otai Burger adalah Suhaimi Abas. Beliau dilahirkan pada 18 September 1973 di Pantai Remis, Perak. Bermula perniagaan bersama rakan dalam jangka masa 2 tahun tetapi menemui kegagalan. Dari kegagalan beliau memulakan perniagaan baru dengan menjual burger dengan permulaan nama Otai. Hingga kini, terdapat 5 cawangan Otai Burger di seluruh lembah klang.
Pengasas Otai Burger, Suhaimi Abas


2. SATE KAJANG HAJI SAMURI
 Hj Samuri & Anak-anak Enterprise Sdn Bhd adalah sebuah syarikat perkongsian yang didaftarkan pada tahun 2000. Syarikat yang mulanya beroperasi dengan menjual sate secara kecil-kecilan sejak tahun 1992, kini telah berkembang menjadi sebuah syarikat korporat yang boleh dikategorikan sebagai peneraju dalam bidang perniagaan sate secara komersial.

 Kini Sate Kajang Hj Samuri mempunyai 20 buah rantaian cawangan yang beroperasi sekitar Kajang, Lembah Klang, Putrajaya dan beberapa cawangan di Negeri Sembilan. Sate Kajang Hj Samuri juga merupakan pembekal sate utama kepada beberapa rangkaian hotel dan kafe terkemuka di Kuala Lumpur.

Selain mempunyai pekerja lebih dari 500 orang pekerja, GMP (Good Manufacturing Practice) ataupun Amalan Pengilangan Baik dan pensijilan Halal akan menjanjikan pasaran yang lebih meluas melangkaui sempadan antarabangsa. Dengan perancangan yang teliti dan peningkatan prestasi yang berterusan, syarikat ini sedang mengorak langkah untuk memperluaskan lagi empayar perniagaannya.
Pengiktirafan yang diterima dari pihak kerajaan mahupun badan swasta telah menjadi sumber inspirasi kepada syarikat ini untuk terus maju. Selain itu, keprihatinan syarikat dalam memperkenalkan sate yang sinonim makanan tradisional masyarakat Malaysia ke serata dunia juga menjadi peransang untuk menjadi lebih berdaya saing dalam menempuh dunia perniagaan yang semakin mencabar.

Misi

Menjadi Peneraju Makanan Tradisional Melayu Malaysia di Mata Dunia.

Visi

Di Sate Kajang Hj. Samuri, kepuasan pelanggan adalah keutamaan kami. Keperluan pelanggan menjadi inspirasi kami. Kualiti Produk, perkhidmatan, kepakaran, kemahiran dan kakitangan yang berdedikasi memainkan peranan penting dalam menjadikan kami peneraju utama dan antara yang terbaik dalam industri makanan.

Sate Kajang Hj. Samuri merupakan simbol “Untuk Rasa Sate Kajang Yang Sebenar”. Ianya bukan sekadar RASA sebaliknya melambangkan profesionalisme dalam memperkenalkan Makanan Tradisional Melayu Malaysia ke mata dunia
Pengasas Sate Kajang Hj Samuri, Dato’ Hj Samuri bin Hj Juraimi


3. 99 SPEEDMART
Setiap pasaran 99 Speedmart mini  membawa pelbagai jenis barangan runcit yang terdiri lebih daripada 3,000 barangan dalam persekitaran yang menarik dan teratur dengan kedudukan tinggi dalam saham.

Setiap cawangan yang strategik terletak di pusat kejiranan, sekali gus menyediakan pelanggan dengan penyelesaian yang lebih mudah berbanding dengan pasaraya yang sibuk seperti supermarket serta hypermarket.

Dengan memanfaatkan rantai besar yang disokong oleh 2 pusat pengedaran bersepadu, seluas 40,000 kaki persegi dan 65,000 kaki persegi, pekerja 99 Speedmart masing-masing bekerja lebih efisien dengan sistem logistik maju. 99 Speedmart  adalah dapat mencapai ekonomi skala yang optimum melalui pembelian pukal barangan sekali gus mencapai peningkatan kecekapan dan mengurangkan kos.

Penjimatan yang dicapai disampaikan kepada pelanggan 99 Speedmart. Ini menunjukkan bagaimana barangan runcit di pasaraya 99 Speedmart mini sentiasa ditawarkan pada harga yang rendah, setiap hari!

Berkembang daripada hanya kedai salah pada tahun 1987 kepada lebih daripada 200 pasar mini hari ini, 99 Speedmart ® mini pasaran rantaian terus berkembang pada kadar yang menakjubkan. 
Pengasas 99 Speedmart, Mr. Lee Thiam Wah


4. HABIB JEWEL
Perjalanan Habib bermula lebih 50 tahun lalu pada tahun 1958, apabila berdaya usaha seorang lelaki muda bernama Habib Mohamed bermula kerjayanya di kedai barang kemas. Setelah bekerja cara beliau daripada menjadi seorang pembantu untuk menjadi rakan kongsi yang mengambil bahagian, Habib memahami keperluan pelanggan sebenar. Dia sedar bahawa dia boleh menawarkan rakyat Malaysia sesuatu yang unik yang berbeza - barang kemas yang indah yang mencerminkan jantung negara kita dan mengasah oleh kemahiran kecemerlangan tradisional, dan kesenian. Habib melanda keluar sendiri dan menubuhkan sebuah kedai runcit kecil sepanjang Pitt Street yang terkenal di Pulau Pinang atau "Corner Jewellers". Dari situ, dia telah menghasilkan barang kemas kualiti yang luar biasa itu bahawa pelanggan beliau tidak lama lagi diperluaskan untuk merangkumi Semenanjung dan Malaysia Timur. Pengembangan ini akhirnya membawa kepada penciptaan karya tanda Habib - barang kemas yang tersendiri yang menggabungkan yang terbaik bertaraf dunia baru dengan ketukangan dunia lama yang terbaik.

Pada tahun 1958, Habib telah mula ditubuhkan sebagai MA Habib Mohamed oleh pengasas Datuk Haji Habib Mohamed Abdul Latif. Kedai pertamanya terletak di Pitt Street di Pulau Pinang, juga dikenali sebagai "Sudut Jewellers '" pulau. Ia masih ada hari ini sebagai Perintis Showroom Habib. Bawah menerajui anak, pengasas, Dato 'Meer Sadik Habib, syarikat itu berkembang daripada kebimbangan keluarga yang merendah diri untuk menjadi Habib Corporation Berhad. Ia menjadi tukang emas pertama di Malaysia yang disenaraikan pada tahun 1998.

Habib hari ini dikatakan untuk barang kemas halus halus yang merangkumi kreativiti avant garde, permata berkualiti dan pakar craftsmanship.For tiga tahun berturut-turut (2010-2012), Habib telah disenaraikan di kalangan Top 5 jenama Asia dalam kategori runcit (barang kemas) Kempen Asia Pasifik dan TNS 'Top Asia 1,000 Jenama kedudukan. Selama bertahun-tahun Habib juga telah mencapai pelbagai anugerah termasuk Anugerah Brand Laureate, Readers Digest Trusted Brands Anugerah, Anugerah Persatuan Runcit Malaysia serta Harga Patut Award.HABIB telah berjaya exapanded perniagaan sepanjang tahun untuk muncul sebagai tukang emas bersepadu sepenuhnya yang terlibat dalam pemborongan, peruncitan, pembuatan, pemasaran dan francais.

Memeluk falsafah 4C perniagaan - Penjagaan untuk pelanggan, Kredibiliti dalam perniagaan, karisma dalam idea-idea dan Kreativiti dalam pengeluaran - Habib telah jelas kedudukan jenama sebagai Perunding Jewel Peribadi Anda dalam hati dan minda pelanggan clientele.HABIB 's adalah pelbagai dan jauh, meliputi kedua-dua Barat dan Malaysia Timur dan luar negara termasuk Indonesia, Brunei, Singapura, Amerika Syarikat serta sebagai Europe.When ia datang kepada produk, koleksi barang kemas emas, batu permata berwarna dan mutiara reka bentuk yang indah, berkualiti dan inovasi tersendiri adalah merupakan sebahagian daripada barang kemas Habib itu.

Di Malaysia, tukang emas telah menubuhkan perkongsian eksklusif dengan barang kemas antarabangsa terkenal seperti berlian di dunia Hati yang paling sempurna dipotong Kebakaran (Amerika Syarikat) dan baru-baru ini pada tahun 2011, dengan terkenal di dunia pembuat barang kemas siap tangan Pandora dari Denmark.

Kumpulan Habib telah sejak beberapa tahun lalu melebarkan sayapnya ke beberapa usaha untuk mengukuhkan namanya dalam dunia perniagaan. Nama-nama jenama yang bergabung di bawah payung Habib setakat termasuk barang kemas jenama CHANTIQUE, pajak gadai Islam lengan Masa Zon Ar Rahnu, dan Habib Hotel, usaha pertama kumpulan itu daripada industri barang kemas.

Habib kekal komited untuk penyelidikan dan pembangunan berterusan, mengenal pasti trend pasaran dan bekerja di konsert dengan pereka antarabangsa untuk menyediakan barang kemas bertaraf dunia untuk pasaran domestik dan antarabangsa. Wawasan adalah untuk menjadi pembuatan paling berjaya tukang emas kedudukan bertaraf dunia.

Untuk mencapai matlamat ini, Habib bergantung pada aset yang paling berharga, modal insan. Mematuhi kepada yang nilai-nilai teras yang sama ia bermula dengan lima dekad yang lalu, pekerja Habib telah diterapkan dengan nilai-nilai teras jenama untuk menawarkan hanya perkhidmatan terbaik kepada pelanggan - Kejujuran dan Keikhlasan, Mesti Menjadi Fleksibel, Kelas Dunia Untuk Kurang, Semua orang Adakah Intrapreneur Satu, Menggalakkan Pembangunan Diri dan Menjadi Perunding A.

Sehingga kini, Habib mempunyai 29 kedai runcit di seluruh negara
Pengasas Habib Jewel, Datuk Haji Habib Mohamed Abdul Latif


5. KYROS KEBAB

Gettmore Group Sdn. Bhd., Pemilik francais telah ditubuhkan pada 25 Jun 1996 bagi menjalankan perniagaan beroperasi dan francais rantaian makanan segera di bawah nama "Kyros Kebab".

Kyros Kebab telah dimulakan oleh sekumpulan rakyat Malaysia yang berusaha sedaya upaya bagi melihat potensi penjualan kebab. Kebab merupakan makanan Mediterranean tradisional. Cawangan pertama telah dibuka pada 23 April 1997 di Kuala Lumpur. Pada 8 Mei 1998, syarikat itu membuka cawangan keempat di Scotts Food Court Berkelah di Suria KLCC.

Pada bulan Disember 2003, Kyros Kebab telah bekerja sama dengan CAB Cakaran Sdn Bhd kemudiannya memasuki senarai Bursa Saham.

 Pada masa ini, terdapat 44 Kyros Kebab cawangan di seluruh Malaysia, membuat Kyros Kebab yang terbesar kebab rantaian di seluruh Malaysia. Pengasas Kyros Kebab adalah Khoo Chee Kong

Biodata Pengasas Kyros Kebab, Khoo Chee Kong

KHOO CHEE KONG, berusia 45 tahun, seorang warganegara Malaysia. Merupakan Pengarah Eksekutif CAB dan telah dilantik ke Lembaga CAB pada 11 Ogos 2003. Beliau merupakan pengasas perniagaan Kumpulan Kyros Kebab dan telah memulakan perniagaan Kumpulan Kyros Kebab pada tahun 1997 dengan satu cawangan dan telah Berjaya mengembangkan perniagaan ke taraf antarabangsa dalam rangkaian makanan segera. Beliau adalah seorang Akauntan dalam sesi latihan bersama syarikat United Industries dan beberapa syarikat tempatan iaitu Kopenda Holdings Sdn Bhd, Innovest Hart Engineering Sdn Bhd dan Lyman Kumpulan Indonesia.
Pengasas Kyros Kebab, Khoo Chee Kong


6. FOCUS POINT
Ia semua bermula dengan pembukaan cawangan Focus Point  yang pertama di Muar, Johor, kembali pada tahun 1989. Pada masa itu, ia telah hanya dipanggil Focus Vision Care Centre, dan kedai adalah tidak lebih daripada kaunter kecil di pusat membeli-belah.

Focus Point telah berkembang dari kedai optik pekan kecil kepada sebuah syarikat yang bukan sahaja membawa industri runcit eyewear di negara ini, tetapi salah satu yang bersedia untuk membuat tanda di rantau ini.

Berikutan penubuhan Focus Point Sdn Bhd pada tahun 1993, ibu pejabat telah ditubuhkan di Johor Bahru untuk menyediakan sokongan pengurusan dan operasi kepada bilangan yang semakin meningkat cawangan runcit. Akhirnya Focus Point telah berkembang ke ibu negara dan mendirikan rumah di Kuala Lumpur pada tahun 2000.

Sebagai sebuah perniagaan terus berkembang, pihak pengurusan Focus Point tiba di titik perubahan. Keputusan untuk merangka program francais telah tercetus oleh kepercayaan bahawa orang adalah aset yang paling penting, ditambah dengan keinginan untuk mewujudkan peluang-peluang untuk usahawan muda yang semakin meningkat.

Tawaran untuk mengendalikan francais dengan sokongan penuh daripada pihak pengurusan telah dilanjutkan kepada  kakitangan  Focus Point, dan telah bertemu dengan sambutan hangat bahawa lebih 70 cawangan francais telah dilancarkan hanya dalam masa tujuh tahun.

Sejak itu, Focus Point Vision Care Group telah memenangi pelbagai anugerah bagi program francais, termasuk berprestij "Tempatan Terbaik Francais" title daripada Persatuan Francais Malaysia pada tahun 2009.

Pada 23 Ogos 2010, Focus Point Holdings Bhd berjaya membuat kemunculan sulung di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Bhd, Dato' Liaw langkah dinobatkan sebagai "penanda aras baru untuk diri kita sendiri."

Pada masa yang sama, Focus Point juga memeluk ekonomi berasaskan pengetahuan di mana inovasi dan teknologi adalah penting dalam menambah nilai kita, meningkatkan perkhidmatan profesional Focus Point dan meningkatkan daya saing.

Dalam tempoh dua puluh tahun, jualan tahunan Focus Point telah berkembang kepada lebih daripada RM100 juta.

VISI

Untuk menjadi satu jenama yang terkemuka di Asia melalui pendekatan yang tertumpu kepada penjagaan penglihatan

MISI

Untuk menyediakan pelanggan dengan yang terbaik dalam penjagaan penglihatan, sentiasa menegakkan piawaian tertinggi dalam kebolehpercayaan, kualiti dan profesionalisme.

Biodata Pengarah Eksekutif Focus Point

Presiden Dato 'Liaw Choon Liang , Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif Lembaga Focus Point Holdings Berhad sejak 30 Disember, 2009. Beliau kemudiannya dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Pencalonan dan Jawatankuasa Imbuhan pada 3 Mei, 2010. Beliau berdaftar juruoptik dengan Majlis Optik Malaysia. Beliau membawa bersamanya pengalaman industri, setelah terkumpul lebih daripada 23 tahun pengalaman dalam industri penjagaan mata profesional. Beliau telah memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan pembangunan Syarikat. Pada tahun 2002, beliau telah dianugerahkan Sijil Merit bagi Anugerah Muda Cemerlang Malaysia 2002 oleh Junior Chamber, Malaysia. Pada tahun 2009, beliau adalah finalis Anugerah Usahawan Francais Terbaik oleh Persatuan Francais Malaysia. Seterusnya, pada Persatuan Peruncit-Rantaian Malaysia ("MRCA") - Anugerah Usahawan 8TV pada tahun 2009, beliau telah diberikan anugerah pengiktirafan keusahawanan cemerlang. Pada tahun 2010, beliau telah dilantik sebagai anggota majlis MRCA bagi tahun 2010 hingga 2012. Beliau memegang jawatan sebagai pengarah di beberapa syarikat dalam Kumpulan.
Pengarah Eksekutif Focus Point, Dato' Liaw Choon Liang


7. TUTTI FRUTTI

NAZA Tutti Frutti (M) SDN BHD adalah Pemegang lesen utama untuk Tutti Frutti Frozen Yogurt di Malaysia, Singapura, Kemboja, Brunei, Thailand, Timur Tengah dan negara-negara Afrika. Ia ditubuhkan pada bulan Oktober 2009 dengan cawangan pertama bertempat di Sunway Pyramid. Dalam tempoh 3 bulan, Tutti Frutti telah berkembang pesat dengan pembukaan empat (4) lagi cawangan korporat dan pusat pengedaran. Sejak itu, ia telah berkembang pesat dan kini dalam hanya lebih 2 tahun, ia mempunyai lebih daripada 100 cawangan dalam operasi di seluruh negara.

Tutti Frutti Frozen Yogurt adalah satu jenama yang berasal dari California, Amerika Syarikat dan merupakan peruncit terbesar perkhidmatan layan diri yogurt beku di dunia dengan lebih 600 cawangan dan tersebar ke seluruh lebih daripada 24 buah negara di seluruh dunia. Ada beberapa sebab mengapa Tutti Frutti telah menjadi sensasi di seluruh dunia. Rasa dan kualiti yogurt Tutti Frutti tidak dapat ditandingi oleh syarikat yogurt beku yang lain. Selain itu, terdapat manfaat dari segi kesihatan kerana yogurt merupakan makanan kultur yang sihat. Disebabkan konsep popular Tutti Frutti layan diri, cawangan Tutti Frutti dapat beroperasi dengan mudah dan cekap dengan kos yang minimum.

Reka bentuk dan suasana kedai Tutti Frutti telah menarik pelanggan yang terdiri daripada keluarga dan anak-anak muda untuk menghabiskan masa sambil menikmati lazat dan unik dicipta sendiri yogurt beku yang sihat.

Tutti Frutti telah mencipta satu model perniagaan dan pakej yang adil dan menarik kepada semua orang (pemegang saham serta pihak berkepentingan). Mudah dan memudahkan untuk menguruskan model operasi adalah faktor utama yang menyumbang kepada kejayaan Tutti Frutti sebagai rantaian yogurt beku terkemuka di Malaysia.

Usaha Tutti Frutti beroperasi selaras dengan misi serta visi kerajaan Malaysia, melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, dalam memulakan pembangunan program francais nasional dan pembangunan usahawan muda di kalangan rakyat Malaysia, khususnya Bumiputera.
Pengarah Urusan Naza Tutti Frutti (M) Sdn Bhd, Izham Hakimi Hamdi

8. 7-ELEVEN

7-Eleven Malaysia Sdn. Bhd. merupakan pemilik dan pengendali kedai 7-Eleven di Malaysia. Ditubuhkan pada 4 Jun 1984, 7-Eleven Malaysia telah menjadi ikon peruncitan terkenal selama lebih 27 tahun. 7-Eleven adalah perintis dan pengendali kedai serbaguna 24 jam-sehari yang terkanal di Malaysia malah di seluruh dunia.Apabila 7-Eleven Malaysia telah mencapai kejayaan yang besar, 7-Eleven Malaysia membuka ruang perniagaan kepada usahawan tempatan melalui program francais pada tahun 2009. 7-Eleven Malaysia adalah syarikat francais pertama di pasaran tempatan untuk menawarkan pembukaan rangkaian francais berteraskan keuntungan sedia ada kepada pemilik francais yang lain.

Rantaian terbesar dalam sektor kedai serbaguna  dengan lebih 1,300 kedai di seluruh negara, 7-Eleven Malaysia telah memberi perkhidmatan kepada lebih daripada setengah juta pelanggan setiap hari. Kedai 7-Eleven banyak didapati di daerah komersial yang pesat membangun, stesen petrol, stesen LRT, pusat membeli-belah dan institusi perubatan. Setiap kedai 7-Eleven menjalankan lebih 2,000 produk, termasuk produk utama 7-Eleven seperti minuman beku Slurpee dan BigGulp minuman berkarbonat. Pelbagai perkhidmatan yang disediakan di 7-Eleven termasuk jualan kad tambah nilai telefon bimbit, dakwat kartrij printer, fotokopi, faks, mesin juruwang automatik (ATM) dan papan buletin untuk notis komuniti kejiranan.

Pada tahun 2009, 7-Eleven memperkenalkan kopi segar dan lain-lain minuman panas bersama-sama dengan makanan yang dibungkus segar dan bakeri untuk kemudahan pelanggan mencari makanan serta minuman panas. Semua produk makanan yang dijual di 7-Eleven disahkan HALAL dan menjalani kawalan kualiti yang ketat untuk memastikan kesedapan dan kesegaran.

Sebagai kedai kejiranan utama, bangunan masyarakat adalah di tengah-tengah tunjang utama rangka kerja korporat sosial 7-Eleven. 7-Eleven Community Care atau Penjagaan komuniti 7-Eleven merupakan sebuah entity yang beroperasi  bukan bertujuan mengaut keuntungan yang ditubuhkan untuk pihak 7-Eleven dalam memikul tanggungjawab korporat sosial Malaysia dan inisiatif dermawan.

Misi

Untuk menjadi peruncit yang terbaik

Visi

Untuk berkhidmat secara konsisten dalam memenuhi keperluan pelanggan yang sentiasa berubah untuk kemudahan mereka.

Biodata Ketua Pengarah Eksekutif

Bekas Pengarah Urusan Kumpulan 7-Eleven, Encik Chan Kien Sing telah kemudiannya dinaikkan pangkat kepada Ketua Pegawai Eksekutif pada bulan Januari 2011 dan bertanggungjawab untuk pengurusan Syarikat. Beliau juga merupakan Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif Berjaya Retail Berhad.

Beliau adalah ahli Institut Akauntan Awam Bertauliah dan Institut Akauntan Malaysia Malaysia sejak tahun 1988. Setelah diartikelkan dengan Tetuan Peat Marwick Mitchell 1975-1981, beliau kemudiannya menyertai Arab-Malaysian Merchant Bank Berhad pakar dalam kewangan korporat sehingga 1989 apabila beliau menyertai Berjaya Group Berhad.

 Beliau mempunyai lebih daripada 20 tahun pengalaman dalam operasi dan pengurusan syarikat dan juga dalam menerajui pembangunan perniagaan. Kini, beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif / Pengarah Berjaya Capital Berhad, Pengarah Urusan Sun Media Corporation Sdn Bhd, dan Pengarah Eksekutif BCorp, Berjaya Group Berhad, Berjaya Sports Toto Berhad dan Berjaya Media Berhad. Beliau juga menganggotai lembaga Cosway Corporation Limited, Berjaya Assets Berhad, Intan Utilities Berhad, Berjaya Vacation Club Berhad, Antarabangsa Loteri & totalisator Systems Inc, Amerika Syarikat dan beberapa syarikat sendirian berhad yang lain.
Ketua Pengarah Eksekutif 7-Eleven Malaysia Sdn Bhd,  CHAN KIEN SING

9. OLDTOWN WHITE COFFEE

The Old Town White Coffee merupakan restoran kopitiam rantaian terbesar di Malaysia. Ibu pejabat utamanya adalah di Ipoh, Perak, Malaysia.

Ditubuhkan pada tahun 1999, Oldtown Berhad ("Oldtown") mengeluarkan campuran minuman segera dan produk, di samping beroperasi lebih 180 cawangan kafe di seluruh Malaysia.Oldtown adalah pemilik dagangan formulasi khas 3-in-1 campuran kopi putih, yang telah meresapi setiap isi rumah di Malaysia dan industri perkhidmatan makanan sejak tahun 1999.

Pada tahun 2005, Oldtown berkembang ke dalam sektor perkhidmatan makanan dengan pembukaan rantaian kedai kafe berdasarkan kedai kopi tradisional Ipoh di bawah jenama "Old Town White Coffee".

Pada masa kini, Old Town White Coffee mempunyai rangkaian sebanyak 218 cawangan kafe, yang 195 cawangan kafe terletak di Malaysia, 10 cawangan kafe di Singapura, 9 kedai kafe di Indonesia dan 4 cawangan kafe di China.

Kumpulan ini juga terlibat dalam pengilangan, pemasaran dan jualan kopi dan minuman lain, termasuk kopi campuran segera, teh susu campuran segera, Cokelat campuran segera dan serbuk kopi panggang. Ia menawarkan produk untuk kedua-dua pasaran tempatan dan luar negara, seperti Hong Kong, Singapura, Taiwan, Amerika Syarikat, Kanada, Indonesia, Filipina, Thailand, Brunei, United Kingdom, Australia dan China.

Biodata Pengasas Old Town White Coffee

Nama: Goh Ching Mun
Umur: 41 Tahun
Jawatan: Pengarah Eksekutif OldTown Berhad

Beliau merupakan salah seorang Pengarah pertama OldTown Berhad sejak penubuhannya pada 30 November 2007. Beliau juga merupakan ahli Jawatankuasa Imbuhan. Beliau menamatkan pendidikan menengah beliau pada tahun 1988. Sebagai pengasas bersama Kumpulan Oldtown syarikat, dia telah mengumpulkan lebih daripada 20 tahun pengalaman dalam industri pembuatan kopi.

Kerjaya beliau bermula pada tahun 1983 apabila beliau telah terlibat dalam perniagaan keluarga operasi Kedai Kopi Nam Heong di Ipoh. Seterusnya pada tahun 1999, beliau menubuhkan dan menjadi pengasas White Cafe Sdn Bhd di mana beliau berkecimpung dalam  Penyelidikan Produk dan Pengarah Pembangunan serta kemudiannya bertanggungjawab untuk penggubalan campuran kopi putih yang sedang dihasilkan oleh Kumpulan.

Beliau juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Tanggungjawab Korporat Sosial (CSR) yang menjalankan fungsi tanggungjawab sosial Kumpulan melalui Pusat Penjagaan Kanak-kanak OldTown (OCAF) dan aktiviti “Oldtown Earthcare”. Beliau juga merupakan pengarah OTK Northern Sdn Bhd, yang merupakan kafe francais OldTown White Coffee.
Pengarah Eksekutif OldTown White Coffee, Goh Ching Mun

10. SMART READER KIDS
Co- founder and Chief Executive Officer of Smart Reader Worldwide SdnBhd, Dr Richard Ong is a self-made entrepreneur. Since the age of 27, he has been managing his own firm and business. He is also the co-founder of the Smart Reader Creative Teaching Methodology and the Smart Reader franchised programmes. Equipped with a disciplined and enterprising attitude, he successfully nurtured the Smart Reader Kids and Smart Reader English programmes into household names in Malaysia.
Dr Ong’s dedication and emphasis in quality management and branding has enabled Smart Reader Worldwide SdnBhd to become an award winning company with trademarks of excellence and quality. To date, Smart Reader Worldwide has initiated employment opportunities for 5,000 teachers, as well as more than 500 entrepreneurs worldwide.
A familiar figure on the Malaysian franchising scene, Dr Ong is a regular speaker and spokesperson at franchise conventions and talks. With his vast experience in franchising, especially in Asian countries like Thailand, the Philippines and China, he has a wealth of information to share and good advice to offer newcomers to the franchise fraternity.
He displays a positive attitude and is always willing to shoulder new challenges. He is prepared to convince the world that Made-in-Malaysia educational programmes are of high-quality for the international market.

Popular Posts

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys